Tuesday, March 1, 2011

Saya bukan hachiko untukmu lagi...

Sekeping hati yang pernah dipersiakan..  cuba meraih lembaran baru dengan nafas baru.. pergi dan kembali ke pangkuan tanah kelahiran.. berharap suatu masa nanti sekeping hati ini tidak mungkin menjamah sepi lagi..
Jerih payah menyusun dan menyambung serpih-serpih hati yang retak kini memberi hasil.. sekeping hati yang dulu seringkali berteman aimata kembali berlagu dengan gembiranya.. menemui insan baru yang sudi menghulur salam persahabatan telah membalut bekas-bekas luka yang masih berdarah..
Kegembiraan sering menyapah hari-hari yang mendatang dalam kamus hidup sekeping hati..  senyuman hadir bersama ikhlasnya hati saat terbitnya matahari menyinari setia pada bumi di siang hari.. hari-hari yang dilalui dijalani penuh bermakna sambil menyulam benang kasih mengganti perit hati yang sepi dulu
Salam yang dihulur diraih penuh syukur, moga hati mampu memberi yang terbaik untuknya.. salam dihujani dengan kasih penghargaan namun masih berjurang kerna takut salam akan terluka lagi dengan kisah silamnya yang pernah membuangnya jauh dari hidup insan yang pernah disayanginya.
Namun.. kegembiraan yang hadir tidak mampu bertahan.. kerna tanpa disedari.. salam telah lama disapa oleh hati lain yang ternyata menyedari akan keperitan lama dalam hidup salam sebelum ini.. sekeping hati terkilan mengapa salam harus menyembunyikan tentang hatinya telah lebih dahulu disapa oleh hati lain
Sekeping hati masih tidak mengerti mengapa salam harus berbuat demikian terhadapnya.. mengapa mesti memilih sekeping hati? Sekeping hati yang hampir sembuh kini mulai berdarah kembali.. serpih-serpih kecil kembali berderai satu persatu.. hancur segala pengharapan meniti lembaran baru.. serpih-serpih rapuh itu akhirnya mereput berubah menjadi butiran halus.. hilang tanpa jejak saat angin lembut bertiup menyapah sekeping hati.. sekeping hati tidak mungkin bercantum kembali untuk melihat dunia lagi.. sekeping hati gagal meraih lembaran baru dan tidak mungkin menjadi hachiko buat salam lagi….

No comments:

Post a Comment